Konspekt lekcji biologii dla klasy I gimnazjum.
Temat: Komórkowa budowa organizmów.
1. WIADOMOŚCI:
Uczeń zna:
- pojęcie komórki
- budowę komórki roślinnej, zwierzęcej i bakteryjnej
- funkcje organelli
2. UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcie komórki
- porównać komórkę roślinną ze zwierzęcą
- podać funkcje organelli
3. POSTAWY:
- kształtowanie czytania ze zrozumieniem
- kształtowanie poszanowania wobec innych
- odczuwanie potrzeby pogłębiania wiedzy biologicznej
4. METODY DYDAKTYCZNE:
- lekcja z elementami wykładu
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- podręcznik, zeszyt ćwiczeń
PRZEBIEG LEKCJI
I FAZA WSTĘPNA
1. Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
II FAZA REALIZACYJNA
1. Podyktowanie tematu lekcji.
2. Powtórzenie wiadomości ze szkoły podstawowej
3. Realizacja nowych treści:
· Zapoznanie uczniów z pojęciami związanymi z tematem:
-komórka
-cytologia
-organella komórkowe: jądro komórkowe, ściana komórkowa, błona komórkowa, aparat Golgiego, rybosomy, plastydy, mitochondria, siateczka śródplazmatyczna, wakuola
- przedstawienie komórki roślinnej, bakteryjnej oraz grzyba
- Nauczyciel rysuje tabelę na tablicy, wspólnie z uczniami ją uzupełnia.
Cechy | Komórka roślinna | Komórka zwierzęca |
Ściana komórkowa | Zbudowana z celulozy, pełni funkcję ochronną | Brak |
Plastydy | Chloroplasty- pochłaniają energie świetlną | Brak |
Błona komórkowa | Jest półprzepuszczalna, pełni funkcje ochronną | |
Wakuole | Przechowuje niepotrzebne substancje oraz wodę i sole mineralne./jedna | Przechowuje niepotrzebne substancje oraz wodę i sole mineralne./ kilka |
Cytoplazma | Wypełnia wnętrze komórki | |
Jądro komórkowe | Kieruje czynnościami życiowymi | |
mitochondria | Odbywa się tam oddychanie komórkowe |
III FAZA PODSUMOWUJĄCA
1. w ramach podsumowania i utrwalenia informacji uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania 4 oraz 6 z zeszytu ćwiczeń
2.Zadanie domowe.
Narysuj komórkę roślinną i zwierzęcą. Podpisz jej elementy.
W oparciu o zamieszczony na końcu tematu w podręczniku samouczek wypełnij zadanie 8 z zeszytu ćwiczeń.
________________________________________________________________
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Komórkowa budowa organizmów.
Zapoznaj się ze schematami przedstawiającymi modele różnych rodzajów komórek. Zwróć uwagę na różnice anatomiczne pomiędzy nimi.
Komórki eukariotyczne posiadają wspólne elementy takie jak wakuola, jądro komórkowe, retikulum endoplazmatyczne, mitochondria. Co twoim zdaniem odróżnia komórki ukazane powyżej od siebie? Która z nich ma najprostszą budowę. Omów role ściany komórkowej oraz chloroplastów.
Poniższy filmik ukazuje budowę komórki eukariotycznej. Zapoznaj się z nim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz